صنعت فضایی خصوصی با سرعتی شگفتانگیز در حال پیشرفت است و مرزهای اکتشافات فضایی را جابجا میکند. در جدیدترین دستاورد این صنعت، دو فرودگر ساخته شده توسط شرکتهای خصوصی آمریکایی و ژاپنی، آمادهاند تا به صورت مشترک به ماه سفر کنند. این رویداد نشاندهنده گامی بزرگ در جهت خصوصیسازی اکتشافات فضایی و کاهش هزینههای سفر به ماه است.
شرکت فضایی اسپیسایکس در یک پرتاب تاریخی، این دو فرودگر را با استفاده از موشک فالکون ۹ به سوی ماه پرتاب خواهد کرد. فرودگر “بلو گوست” ساخته شده توسط شرکت فایرفلای اروسپِیس و فرودگر “رزیلییِنس” ساخته شده توسط شرکت ژاپنی آیاِسپِیس، هر دو با اهداف علمی و تجاری به ماه سفر خواهند کرد.
این مأموریت مشترک، رقابتی را در میان شرکتهای خصوصی برای فتح ماه ایجاد کرده است. پیش از این، شرکت اینتوئتیو مشینز موفق شده بود اولین فرود نرم خصوصی بر روی ماه را انجام دهد. اما با ورود شرکتهای جدید، رقابت برای توسعه فناوریهای جدید و کاهش هزینههای سفر به ماه شدت گرفته است.
برنامه خدمات تجاری باربری به ماه ناسا، نقش مهمی در این رقابت ایفا میکند. این برنامه با هدف کاهش هزینههای اکتشافات قمری، به شرکتهای خصوصی امکان میدهد تا با ارائه خدمات حمل و نقل به ماه، در این بازار نوظهور مشارکت کنند.
سفر مشترک این دو فرودگر به ماه، نشاندهنده آغاز عصر جدیدی در اکتشافات فضایی است. با کاهش هزینهها و افزایش رقابت، میتوان انتظار داشت که در آینده شاهد افزایش تعداد مأموریتهای خصوصی به ماه و سایر اجرام آسمانی باشیم. این امر نه تنها به پیشرفت علم و فناوری کمک خواهد کرد، بلکه فرصتهای تجاری جدیدی را نیز ایجاد خواهد کرد.
اخبار تکنولوژی را در سایت خبری مجتمع نوآوری فرداد بخوانید.