متا، شرکت مادر فیسبوک، طبق یادداشتی داخلی که توسط رویترز مشاهده شده، در حال ایجاد بخش جدیدی در واحد آزمایشگاههای واقعیت خود برای توسعه رباتهای انساننمای مجهز به هوش مصنوعی است که میتوانند در انجام وظایف فیزیکی کمک کنند.
متا با ورود به عرصه رقابتی رباتیک انساننما، به رقبایی مانند Figure AI تحت حمایت انویدیا و تسلا میپیوندد، زیرا ظهور مدلهای پیشرفته هوش مصنوعی، نوآوری در رباتیک و خودکارسازی را تسریع میکند.
اندرو بازورث، مدیر ارشد فناوری متا، در این یادداشت گفته است که گروه محصول رباتیک بر تحقیق و توسعه مربوط به “رباتهای انساننمای مصرفی با هدف به حداکثر رساندن قابلیتهای پلتفرم Llama” تمرکز خواهد داشت.
Llama نام سری اصلی مدلهای پایه هوش مصنوعی متا است که مجموعهای رو به رشد از محصولات هوش مصنوعی مولد را در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی این شرکت پشتیبانی میکند.

بازورث نوشته است: “ما معتقدیم که گسترش سبد سرمایهگذاری خود در این زمینه، فقط ارزش بیشتری برای هوش مصنوعی متا و برنامههای واقعیت ترکیبی و افزوده ما ایجاد خواهد کرد.”
به گفته بازورث، این گروه توسط مارک ویتن، مدیرعامل سابق شرکت خودروهای خودران کروز، که متا او را به عنوان معاون رباتیک استخدام کرده، رهبری خواهد شد. این خبر ابتدا توسط بلومبرگ نیوز گزارش شد.
بازورث گفته است که این شرکت همچنین جان کوریل را به عنوان معاون بخش خردهفروشی استخدام کرده است. کوریل، که قبلاً مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک کالاهای دست دوم The RealReal بود، برای گسترش تلاشها برای فروش مستقیم هدستهای واقعیت ترکیبی Quest و پوشیدنیهای هوش مصنوعی مانند عینکهای هوشمند Ray-Ban Meta، که متا با سازنده عینک EssilorLuxottica میسازد، استخدام شده است.
متا قصد دارد با ایجاد مکانهای خردهفروشی مانند فروشگاه موقت متا لب که در ماه نوامبر در لسآنجلس افتتاح کرد، “تخصص مستقیم بیشتری در این فضا” ایجاد کند، اگرچه شرکای خردهفروشی همچنان حجم عمده فروش سختافزار را هدایت خواهند کرد.
متا بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداد.
این اعلامیه نشان دهنده شرطبندی بزرگ روی واحد آزمایشگاههای واقعیت متا است که هدف آن توسعه فناوریهایی برای پیشبرد رشد آینده است، اما از زمان تأسیس آن، پول زیادی را از دست داده است. این واحد در سه ماهه چهارم سال گذشته حدود ۵ میلیارد دلار ضرر کرد.
شرکتهای بزرگ فناوری و استارتآپها میلیاردها دلار برای توسعه دستگاههای مجهز به هوش مصنوعی برای تولید، تدارکات و وظایف خانگی میریزند. با این حال، پیشرفت در رباتها کند بوده است، زیرا محققان دریافتهاند که پیشرفتهای هوش مصنوعی مرتبط با زبان که توسعه چتباتها را هدایت میکنند، لزوماً به درک دنیای فیزیکی کمک نکردهاند.
متا سالهاست که بودجه تحقیقات در زمینه “هوش مصنوعی تجسمیافته” را تأمین میکند و امیدوار است دستیاران هوش مصنوعی را توسعه دهد که بتوانند دنیای فیزیکی سهبعدی اطراف خود را ببینند، بشنوند و در آن حرکت کنند. یان لکون، دانشمند ارشد هوش مصنوعی این شرکت، نیز در مورد برجسته کردن محدودیتهای مدلهای زبانی و تلاش برای توسعه انواع جدیدی از مدلها که میتوانند فضای فیزیکی را بهتر درک کنند، صریح بوده است.
فی-فی لی، دانشمند برجسته کامپیوتر، سال گذشته با راهاندازی استارتآپ “هوش فضایی” خود به نام World Labs وارد این رقابت شد، در حالی که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، گفته است که ربات انساننمای شرکتش “Optimus” میتواند بسیاری از وظایف روزانه را انجام دهد و در نهایت به مشتریان فروخته خواهد شد.
روز پنجشنبه، Apptronik ۳۵۰ میلیون دلار بودجه با حمایت سرمایهگذارانی از جمله گوگل آلفابت برای افزایش تولید رباتهای انساننمای مجهز به هوش مصنوعی خود که برای وظایف در انبارها و کارخانههای تولیدی طراحی شدهاند، به دست آورد.
طبق گزارش بلومبرگ، متا قصد دارد سختافزار ربات انساننمای خود را توسعه دهد و در ابتدا کارهای خانه را هدف قرار دهد، در حالی که هدف آن ایجاد هوش مصنوعی، حسگرها و نرمافزاری است که میتواند رباتهای تولید و فروخته شده توسط شرکتهای مختلف را تغذیه کند.
این گزارش حاکی از آن است که متا بحث در مورد طرح خود را با شرکتهای رباتیک، از جمله Unitree Robotics و Figure AI، آغاز کرده است و قصد ندارد بلافاصله ربات با نام تجاری خود را راهاندازی کند.
اخبار تکنولوژی را در سایت خبری مجتمع نوآوری فرداد بخوانید.