در پی وقوع یک تصادف مرگبار در سال ۲۰۱۹ که در آن قابلیت خودران اتوپایلوت خودروی تسلا فعال بود، هیئت منصفه دادگاهی در ایالت فلوریدا آمریکا شرکت تسلا را تا حدی مسئول شناخت و حکم به پرداخت ۴۳ میلیون دلار غرامت صادر کرد.
جزئیات حادثه و نقش سیستم خودران
در این حادثه، جورج مکگی راننده خودروی تسلا، هنگام استفاده از سیستم اتوپایلوت، به دلیل برداشتن تلفن همراه، توجهی به مسیر نداشت و با یک زوج برخورد کرد. این تصادف منجر به فوت یکی از سرنشینان و جراحت شدید دیگری شد. هیئت منصفه در نهایت یکسوم مسئولیت را متوجه تسلا و دوسوم را بر عهده راننده دانست.
دفاعیات تسلا و ادعای خانواده قربانی
وکلای تسلا در دادگاه مدعی شدند که علت اصلی تصادف، حواسپرتی راننده بوده و سیستم اتوپایلوت نباید مسئول شناخته شود. در مقابل، خانواده فرد فوتشده استدلال کردند که نحوه تبلیغ این فناوری توسط تسلا و ایلان ماسک، باعث ایجاد تصور نادرست از ایمنی کامل اتوپایلوت شده است. مکگی نیز در دادگاه گفت: «فکر میکردم اتوپایلوت در مواقع خطر به کمکم میآید، اما احساس کردم تنها ماندم.»

هشدار سازمان ایمنی ترافیک آمریکا
بر اساس گزارش سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA) در سال ۲۰۲۴، علت اصلی بسیاری از تصادفهای مرتبط با اتوپایلوت تسلا، استفاده نادرست رانندگان بوده است، نه نقص فنی در سیستم. با این حال، این سازمان هشدار داده بود که اتوپایلوت بیش از حد آسانگیرانه عمل میکند و نمیتواند تضمین کند که راننده در تمام مدت هوشیار باقی بماند.
این پرونده میتواند نقطهعطفی در بررسی قانونی فناوریهای خودران باشد و تأثیرات قابل توجهی بر آینده توسعه این سیستمها در صنعت خودرو داشته باشد.
پایگاه خبری مجتمع نوآوری فرداد