مارک زاکربرگ و گروهی از مدیران فعلی و پیشین شرکت متا پلتفرمز موفق شدند شکایت سنگین ۸ میلیارد دلاری سهامداران را با توافق حقوقی پشت سر بگذارند. این پرونده به اتهام نقض مکرر حریم خصوصی کاربران فیسبوک مربوط بود؛ تخلفاتی که به اعتقاد شاکیان باعث وارد آمدن آسیبهای جدی به اعتبار و مالیات شرکت شده است.
به گزارش مهر به نقل از رویترز، جزئیات کامل این توافق منتشر نشده و هیچکدام از وکلای طرفین در دادگاه چانسری دلاویر در برابر قاضی کاتالین مککورمیک اظهارنظر نکردهاند. این قاضی نیز جلسه رسیدگی روز دوم را پیش از آغاز به تعویق انداخت و از همکاری دو طرف در دستیابی به توافق قدردانی کرد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، توافق میان طرفین با سرعت بالا به انجام رسیده است؛ این در حالی است که مارک اندرسن، یکی از متهمان پرونده و عضو هیئتمدیره متا، قرار بود روز گذشته در دادگاه حاضر شده و شهادت دهد.
در این پرونده حقوقی، سهامداران متا از مارک زاکربرگ، مارک اندرسن و چندین مدیر سابق شرکت از جمله شریل سندبرگ (مدیر ارشد عملیاتی پیشین) شکایت کردند. هدف از این اقدام، الزام مدیران به پرداخت میلیاردها دلار جریمه و هزینههایی بود که متا در پی پروندههای مربوط به نقض حریم خصوصی در سالهای گذشته متحمل شده بود.

این پرونده پس از آن مطرح شد که کمیسیون فدرال تجارت آمریکا در سال ۲۰۱۹ فیسبوک را بهدلیل تخلف از توافقنامه حفاظت از دادههای کاربران (مصوب سال ۲۰۱۲) با جریمهای ۵ میلیارد دلاری مواجه کرد. سهامداران متا خواهان آن بودند که ۱۱ مدیر متهم در این پرونده، مبلغ خسارت را از دارایی شخصی خود به شرکت بازگردانند. در مقابل، متهمان این اتهامات را رد کردند.
در سال ۲۰۲۱، فیسبوک رسماً نام خود را به متا تغییر داد؛ بنابراین این شرکت بهعنوان یک شخصیت حقوقی، در این دعوی بهطور مستقیم در جایگاه متهم قرار نگرفته و از هرگونه اظهار نظر رسمی درباره پرونده خودداری کرده است.