شرکت اپل در حال نهاییسازی توافقی ۱۵۰ میلیون دلاری برای خرید حقوق پخش زنده مسابقات فرمول یک در ایالات متحده است؛ قراردادی که از فصل ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد و میتواند به چندین سال سلطه شبکه ESPN بر پخش این رقابتهای جهانی پایان دهد.
بر اساس گزارشهای منتشرشده، رقم پیشنهادی اپل تقریباً دو برابر مبلغی است که ESPN در حال حاضر بهصورت سالانه برای این امتیاز پرداخت میکند. با اتمام قرارداد فعلی ESPN پس از فصل جاری، منابع نزدیک به مذاکرات اعلام کردهاند که این شبکه قصد ورود به رقابت مالی با اپل را ندارد و آماده کنار رفتن از میدان پخش فرمول یک است.
این توافق بالقوه، سومین گام مهم اپل در ورود جدی به عرصه پخش زنده رقابتهای ورزشی بهشمار میرود. پیشتر، این غول فناوری موفق شده بود امتیاز پخش انحصاری بازیهای لیگ برتر بیسبال (MLB) و لیگ فوتبال آمریکا را در اختیار بگیرد و حالا بهنظر میرسد با جذب مخاطبان فرمول یک، سبد رسانهای خود را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.

حرکت استراتژیک اپل در بازار ورزش، نشاندهنده تلاش این شرکت برای تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی حوزه رسانههای دیجیتال و جذب کاربران از طریق محتوای زنده، سرگرمیمحور و پرطرفدار است. این تحول میتواند روند رقابت میان پلتفرمهای پخش و رسانههای سنتی را بهکلی دگرگون کند.